Hned na úvod článku je důležité uvést na pravou míru, že de porovnáváme dva typy čárových kódů. Klasické čárové kódy mají poměrně jednotný design a vlastnosti, ale mění se jejich standardy a podle toho i dostupnost, využívání a možnosti číst.

QR kód je přitom také kategorií čárového kódu, ale je oproti všem ostatním značně odlišný. A přitom ty největší a nejdůležitější odlišnosti, si představíme v rámci následujících řádků!

Dynamická versus pevná data

Pokud se podíváme na klasický čárový kód, tak se do něj nahrávají data staticky. To znamená, že čárový kód reprezentuje jednu statickou položku a dále se to nedá měnit. Jedinou možností je, že by se vygeneroval nový kód. Oproti tomu jsou dynamické QR kódy připraveny na častou změnu dat a fungují spíše jako odkaz na finální uložení hledaných hodnot.

Rozdílná všeobecná dostupnost

Čárové kódy jsou placenou záležitostí. Důvodem je hlavně standardizace na globální úrovni, což je pro ně velice důležité hlavně v dopravních normách. Vedle toho je ale nutné říct, že třeba generování čárových kódů pro vnitřní potřeby prodejny zpoplatněné není. Naopak QR kódy jsou zcela zdarma. Aplikace fungují jako generátor QR kódů nám dávají jak v prémiových, tak i volně dostupných variantách šanci vytvořit si svůj vlastní.

Grafické zásady mezi QR a čárovým kódem

U čárového kódu se potkáme jenom s minimálními možnostmi jako je například grafická úprava. Čtečky a software jsou díky standardizaci zvyklé na konkrétní vzor, většinou dokonce i styl písma a barvu kódu. V opačném případě mohou číst špatně nebo vůbec. Vedle toho QR kód je možné upravovat jak barevně, tak i graficky. A to dokonce včetně změny map nebo tvarů.

Rozdílná míra standardizace

Ta už byla sice nastíněna v úvodu, ale rozhodně je třeba ji zmínit. Zatím co čárový kód vám zajišťuje díky svému generování existenci jedinečného záznamu, tak pro QR kódu už to tak pravda úplně není. Může se tak stát, že se sejde více kódů odkazujících na stejný produkt nebo informaci, což je pro QR kódy největší překážka ke globálnímu užívání v dopravní sféře.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Přidej komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.