Hypotéka je dnes pravděpodobně nejdostupnější cestou, jak se domoci vlastního a vysněného obydlí. Nežli se pustíte do jejího vyřizování, možná byste měli vědět, že nejde zrovna o administračně jednoduchou záležitost. Proces, který má několik kroků a během něhož musíte doložit přemíru různých dokumentů.
Co následuje po výběru nemovitosti?
Padla-li volba na váš výsledný objekt, měli byste přistoupit k žádosti o vyřízení hypotéčního úvěru. První část je provázena dvěma náležitostmi.
- Podání listinné žádosti u konkrétní bankovní instituce
- Doložení dokladů totožnosti
Připravte dokumenty pro banku
Ke vstupnímu formuláři je samozřejmě nutné přiložit listiny týkající se konkrétního bytu či rodinného domu.
- List vlastnictví z Katastru nemovitostí
- Odhad nemovitosti
- Smlouva prokazující nabytí objektu
Aby mohla žádost o hypotéční úvěr projít schvalovacím procesem, nesmíte opomenout ani na potvrzení o svém příjmu, jež vám potvrdí zaměstnavatel, popřípadě doložíte orazítkované daňové přiznání.
Volba úrokové sazby
Nyní se dostáváte do fáze výběru úrokové sazby, která může být pevná nebo pohyblivá. U první varianty váš aktuální úrok bude platit po celou dobu fixačního období. U pohyblivé sazby dochází ke změnám dle aktuálních kurzů, což probíhá v každém měsíci.
Jak čerpat hypotéční úvěr
Jestliže jste dostatečně bonitním klientem a splníte všechny příslušné podmínky hypotéky, bude vám úvěr bez otálení schválen. Vy však nesmíte zapomenout ještě na několik povinností, které se pojí hlavně z čerpání konkrétní částky.
- Vinkulace pojištění ve prospěch banky
- Podání návrhu na vklad do Katastru nemovitostí ve prospěch banky
Teprve poté máte právo využít schválené finance. Přiznání hypotéčního úvěru je spojeno i s poplatky za vyřízení hypotéky, s platbami na katastru, za odhad a mnohými dalšími.